Stuurtechnieken

1 reviews 8 10

€ 0,00 incl. BTW

Er zijn verschillende stuurtechnieken aan te leren tijdens je motorrijles voor motorrijders. Je gebruikt niet alleen het stuur, maar je gebruikt je lichaam om een motor de bocht om te krijgen.

Wat zijn de verschillende stuurtechnieken voor motorrijders?

Als motorrijder kun je gebruikmaken van tegensturen, gas bijgeven in bochten, je  binnenstep of buitenstep zwaarder belasten en doorkantelen. Om te sturen gooi je vooral je lichaamsgewicht in de strijd Bij normaal verkeer een klein beetje, op het circuit mag jij je helemaal uitleven en hang je zelfs met je lichaam naast de motor in de bocht.. Er zijn veel motorrijders die tegensturend de bocht nemen zonder dat ze zich dat bewust zijn. Tegensturen is een eenvoudig aan te leren techniek om bochten op een eenvoudige en soepele manier te nemen

Basis stuurtechniek: tegensturen

De basis van de tegensturen stuurtechniek eenvoudig en zoals bijna alles met motorrijden: Actie = reactie.

  • Duw licht op je linker stuurhelft aan de binnenzijde van de bocht wanneer je een bocht naar links neemt. Bij een bocht naar rechts druk je op de rechter stuurhelft. Je merkt dat de motor keurig reageert door tegen de druk op je stuur in te sturen naar de kant waarop je tegen het stuur duwt.
  • Zoek eens een rustige parkeerplaats op en ga bij een snelheid van 30 tot 40 km/h dat eens oefenen. Dus om beurten druk je eens op je linker stuurhelft en je rechter stuur helft.
  • Je zult merken dat hou harder je duwt, hoe beter de motor begint te sturen. Het zou zelf kunnen gebeuren dat je te veel duwt en dat de bocht krapper wordt dan de bedoeling is.
  • Hoe je dat oplost? Niet zoals je misschien denkt door dan de druk te verminderen, maar juist door gas bij te geven. Want actie = reactie. En de reactie van de actie gasgeven = dat de motor zich opricht en meer rechtdoor wil. En daarmee compenseer je dan de te veel gegeven druk op het binnenstuur.
  • Is de bocht scherper dan je dacht, dan weet je dat je alleen maar iets meer tegenstuur hoeft te geven om dit op te lossen. Is de bocht minder scherp dan gedacht en kom je te veel naar binnen is het een kwestie van een beetje gas bijgeven en de motor komt wat meer rechtop en gaat wat meer naar buiten.

Extra druk op je buitenstep

  • Bij scherpere bochten kan je ook gebruik maken van gewichtsverplaatsing en meer druk uit te oefenen op je buitenstep
  • Gewichtsverplaatsing doe je normaal gesproken niet op de openbare weg, dat is iets meer voor het circuit. Maar komt er een mooie doorlopende bocht aan, dan zou je je gewicht een kunnen verplaatsen om de bocht nog mooier te maken. Maak je een bocht naar rechts dan ga je alleen met je linkerbil op het zadel zitten.
  •  In een bocht moet je nooit druk zetten op je binnen step want dan duw je al ware de motor onder je vandaan. Raakt de binnenstep de grond terwijl jij je gewicht erop heb gezet fan krijg je een behoorlijke evenwichts probleem die je in een bocht echt niet wil hebben.
  • Belast je het buitenstep dan duw je de motor iets onder je vandaan (meer rechtop). En in tegenstelling met wat vele mensen denken is het zo, dat hoe meer de motor rechtop blijft, hoe harder je bocht door kan. Bovendien gebeurt er niets als je binnenstepje de grond raakt, want er rust dan geen gewicht op dit stepje.
  • Deze techniek gebruik je in doorlopende bochten. Heb je echter een aantal korte bochten achter elkaar dan gebruik je de tegenstuur techniek.

Techniek tegensturen + doorkantelen

Vroeger werd vaak verteld dat het tegensturen of doorkantelen was. Maar heel praktisch gezien kun je eigenlijk niet goed doorkantelen als je niet eerst hebt tegengestuurd. Dus het is niet of tegensturen of doorkantelen, maar tegensturen in combntie met doorkantelen. De technieken lopen in de praktijk vaak door elkaar heen.

Je begint een bocht met uitsluitend tegensturen, je komt tot de ontdekking dat de bocht iets meer knijpt dan je eerst dacht, of er ligt iets op de weg precies op de lijn die jij had uitgedacht en dan kun je met doorkantelen dat supersnel corrigeren.En daar is dan meteen het grote voordeel van doorkantelen duidelijk. Met deze techniek kun je razendsnel iets ontwijken of opeens een stuk scherper insturen.

Wat doe je bij doorkantelen?

Om te beginnen heb je al tegensturend de bocht ingezet. Je hebt je gewicht nog niet verplaatst en ook aan het belasten van de stepjes ben je nog niet echt begonnen. Bij uitsluitend tegensturen hang je met je gewicht mee in de bocht.

Bij doorkantelen blijft je lichaam volkomen verticaal en duw je de motor van je af de bocht in. Je komt als het ware iets boven op de je motor te zitten.

Ook hier geldt weer, dat je deze techniek met een rustige snelheid op een stille weg moet gaan oefenen. Je zul dan merken dat je vooral bij het ontwijken van obstakels, putdeksels, gladde plekken, je met deze techniek goed uit de voeten komt.

 Motorrijschool VVC specialist in motorrijles

(30-11--0001)

Van ontvangst tot diner, met alle gewenste tussendoortjes, kunnen wij voor u verzorgen. Voor iedere optie geldt een verse bereiding door onze professionele keuken waar alle ingrediënten in voldoende mate aanwezig zijn.

Een overzicht van de verschillende mogelijkheden en prijzen vindt u op onze Horeca pagina

Beleef de Ultimate Barbeque Experience bij VVC

 

All inclusieve 3 gangen Ultimate Barbecue Experience

  • Soep van de dag
  • Pulled Pork
  • Spareribs de lekkerste van Nederland
  • Sate
  • Steaks
  • Hamburger
  • Kipdij uit de Rookoven
  • Tandori
  • Shaslicks
  • Diverse rauwkost salades
  • Patat - stokbrood - kruidenboter - warme en koude sauzen
  • IJs (Magnum , Cornetto's)

3 gangen BBQ Experience incl  5 consumptiebonnen p.p.  voor 41,50 incl, btw

€ 0,00 Incl. BTW
€ 0,00

Stel ons een vraag!